X
تبلیغات
گیتار
اموزش موسیقی,متدهای نوازندگی,متدهای موسیقی,اشنایی با بزرگان موسیقی و نوازندگان

با رفتن به سایت www.theguitarmuseum.com میتوانید با مجموعه جالبی از آثار دست نویس اهنگسازان گیتار را مشاهده نمایید . آهنگسازانی همچون فرانسیسکو تارکا - فرناندو سور و- آگوادو - کارکاسی و غیره .

http://www.theguitarmuseum.com/f_music.htm

نمونه ای از نسخه دست نویس قطعه تاگو از تارگا :

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 آذر1388ساعت 10:32  توسط رضا سهیلی زاده | 
یکی از سوالاتی که اکثر گیتاریست ها با آن روبرو هستند، چگونگی شکل دادن و مراقبت درست از ناخن هایشان است. فرقی نمی کند که شما با گوشه ی چپ یا راست ناخن خود و یا حتی با وسط ناخن خود به سیم ضربه می زندید، در هرصورت این سوال پیش روی شما قرار دارد.

طول و شکل ناخن شما تاثیر مستقیمی بر نوازندگی شما دارد. چگونگی مراقبت کردن از ناخن هایتان، به همان اندازه که تمرینات شما برروی موسیقی تان تاثیر می گذارد، اثر گذار و تاثیر پذیر است. برای اینکه چگونگی شکل دادن و مراقبت از ناخن هایتان تاثیر مستقیمی برروی کیفیت و طنین صدایی که از گیتار خود تولید می کنید، دارد.

طول ناخن: برای اینکه طول مناسبی را برای ناخن های خود در نظر بگیرید، می توانید کف دست هایتان را در مقابل خود بگیرید و اگر ناخن هایتان حدود یک یا دو میلیمتر بالاتر از گوشت بند آخر انگشتتان بود، طول ناخن شما برای نوازندگی مناسب است.

مراقبت از ناخن ها:

محصولات فروانی برای تقویت و استحکام ناخن تولید شده است، اما هرگز نتوانسته اند انتظارات مصرف کننده ها را در حد کمال برآورده کنند. من می توانم با استفاده از تجربیات شخصی خود نکاتی را در این زمینه به شما پیشنهاد کنم.

به مدت یک ماه هر شب به طور مداوم با مقداری آبلیمو، شروع به پاک کردن ناخن های خود کنید. در ماه دوم شما می توانید با مقداری پارافین نیز شروع به پاک کردن انکشتان خود کنید. در ماه سوم می توانید با مقداری روغن زیتون به پاک کردن ناخن های خود بپردازید و در ماه چهارم دوباره این روند را مانند ماه اول شروع کنید.

شکل دهی به ناخن: اگر از شکل مناسب ناخن های خود اطلعی ندارید، می توانید تکه کاغذ سمباده ای را برروی سیم اول گیتارتان قرار دهید و آن را با دست چپ خود نگه داردید، در این هنگام شروع به ضربه زدن دست راست خود کنید. بدین وسیله می توانید شکل مناسب ناخن هایتان را پیدا کنید.

تنها با شکل دهی درست و تعیین درست طول آن می توانید صدایی زیبایی را از گیتار خود تولید کنید، در صورتی که هرگز به این نکته توجه نکرده باشید، نمی توانید صدای زیبایی را از گیتار خود تولید کنید.

بهترین راه برای شروع این کار استفاده از سوهان است. برای شروع باید انگشت خود را به صورت 90 درجه خم کرده، به طوری که انگشت مورد نظرتان برروی سوهان قرار گیرد، پس از اینکه نقطه ای را که قصد شکل دادن آن را دارید تعیین کردید، شروع به تکان دادن سوهان با استفاده از دست چپتان کنید. در صورتی که ناخن های ضعیفی دارید، سعی کنید به جای سوهان از کاغذ سمباده استفاده کنید.

پس از آنکه شکل دهی به ناخن هایتان به اتمام رسید، با استفاده از ناخن شست دست چپ خود قسمت زیرین ناخن هایتان را لمس کنید و مطمئن شوید که به طور کامل صاف و بدون هیچگونه مشکلی است.در غیر این صورت صدایی خوبی را نمی توانید در هنگام نوازندگی تولید کنید و حتی در ضربه زدن به سیم نیز به مشکل برخورد خواهید کرد.

چگونه می توان از شکست ناخن هایمان جلوگیری کنیم:

1.سعی کنید تا آنجا که ممکن است، از خیس شدن انگشتانتان جلوگیری کنید. اگر قصد شستن ماشین یا ظروف را دارید، حتما از دستکش استفاده نمایید.

2.سعی کنید برای کارهایی که ناخن تان در حال تماس با اشیا است و یا خطر شکسته شدن آن وجود دارد، عادت به استفاده از دست چپ خود کنید.

3. سعی کنید با بلند کردن ناخن دست چپ خود برای انجام کارهایی که نیاز به ناخن است از آن به جای دست راست استفاده کنید.

4.سعی کنید همیشه با سه الی چهار لایه براق کننده ناخن، ناخن هایتان را جلا دهید.

5.هرگز ناخن هایتان را زیاد بلند نکنید. با این کار در هنگام شکل دادن و یا کوتاه کردن احتمال شکستن آن ها بیشتر می شود.

6.می توانید برای محافظت بیشتر ناخن هایتان را با چسب نواری بپوشانید، و در هنگامی که قصد کوتاه کردن آن ها دارید و یا قصد اجرا در کنسرتی را دارید، چسب ها را از روی ناخن های خود بردارید.

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 آذر1388ساعت 10:27  توسط رضا سهیلی زاده | 

هارپ گیتار((Harp Guitar سازی، از خانواده ی سازهای زهی می باشد که قدمت به دو قرن می رسد. در حالی که تعداد زیادی از سازهای مختلف با نام هارپ گیتار در قرون گذشته وجود داشته است البته با پیشینه تاریخی متفاوتی با هارپ گیتار امروزی، اما هارپ گیتاری که به شکل امروزی مرسوم است را در زمره ی سازهای زهی با نام گیتار قرار می دهند.

یا اگر به فرم دیگری قصد بیان خانواده ی این ساز را داشته باشیم، می توان آن را در سری سازهای زهی قرار داد که می توان هرسیم را به تنهایی به صدا درآورد و هیچ مانعی جلوی به ارتعاش در آوردن سیم های آن را نمی گیرد.

به اضافه آن، کلمه ی هارپ در معنای خود به سیمی اطلاق می شود که هیچ مانعی جلوی به ارتعاش در آوردن آن نمی گیرد، نه آن طور که بعضی از اشخاص و محققان این کلمه را به نوع رنگ،دینامیک و خواص دیگر صدای آن و یا طریقه قرارگیری ساز در هنگام نوازندگی ربط می دهند. شاید شاخصه ی اصلی که این ساز باید دارا باشد این است که باید دارای سیم هایی بدون فرت و جدا از فرت اصلی باشد، و این سیم مانند سیم های آزاد قابل نواختن باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های این خانواده از سازهای زهی، از بین بردن محدودیت هایی است که در سازهای دیگر از خانواده ی سازهای زهی موجود است.برای مثال در هارپ گیتار آمریکایی به دلیل داشتن دو دسته جدا برای اتصال سیم ها، می توان از تعداد بیشتری از سیم های باس استفاده کرد.

هارپ گیتارهای دیگر معمولا به طور کامل از سیم های تریبل و یا از سیم هایی مانند سیم های باس گیتار استفاده می کنند و یا ترکیبی از هر دو نوع سیم را بر دسته ی دیگر هارپ گیتار نصب می کنند.

معمولا از هارپ گیتار نوع آکوستیک آن استفاده می شود، اما بعضی از اشخاص از نوع الکتریک آن نیز استفاده می کنند. برای مثال می توان به نوازندگانی همچون Tim Donahue, Michael Hedges و . Yuri Landman که برای اولین بار نوعی از هارپ گیتار هفده سیم را آماده کرد که در آن پل ساز قابل جابجا کردن بود
.
هارپ گیتار الکتریک

در این بین از نوازنده ه های بزرگ هارپ گیتار می توان به Pasquale Taraffo (1887-1937), [3] Mario Maccaferri, Luigi Mozzani, and Gian Battista Noceti, Muriel Anderson, Stephen Bennett, William Eaton اشاره کرد. همچنین شواهد تاریخی نشان می دهد که نوازندگان بزرگ گیتار کلاسیک همچون فردیناندو کارولی و فرناندو سور از جمله نوازندگانی بودند که با سازی به شکل هارپ گیتار که دارای سیم های باس اضافی بود به نوازندگی می پرداختند.

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 آذر1388ساعت 10:26  توسط رضا سهیلی زاده | 
 

اگر از علاقمندان به فیلم و سینما باشید حتما تا کنون نام فیلم داستان عشق محصول 1970 کشور فرانسه به گوش شما خورده است. این فیلم یکی از زیباترین فیلم های رمانتیک عاشقانه دهه 70 محسوب می شود که توانست در همان سال اسکار بهترین فیلم سال خارجی در رده های مختلف از جمله موسیقی متن را هم به خود اختصاص دهد که اثر بزرگ و فراموش نشدنی از اهنگساز معروف و برجسته فرانسوی Francis Lai است.

آرتور هيلر، 1970
هرچند به خاطر اقتباس‌هاي متعددي كه بعدها از اين فيلم شد امروز به اصطلاح نخ‌نما به نظر مي‌رسد اما در زمان خود غوغايي به‌پا كرده بود. اين اثر جزو آن دسته آثاري است كه از كتابش بهتر از آب درآمد. به خاطر موسيقي فوق‌العاده‌ي «فرانسيس لاي» كه از خود فيلم هم بعدها مشهورتر شد، تنها اسكار فيلم به او تعلق گرفت. «داستان عشق» از آن دسته ملودرام‌هاي تراژيك است كه تمام سعي‌اش را مي‌كند تا اشك بيننده را دربياورد و البته در اين كار موفق است. كارگرداني هوشمندانه و دقيق «آرتور هيلر»‌ داستان «اريك سيگل» را روح تازه‌يي بخشيده و توجه او به جزييات و هدايت خوب بازيگران، اثر قابل قبولي را ساخته است. «رايان اُنيل» و «آلي مك‌گراو» در ايفاي نقش خود بسيار فوق‌العاده ظاهر شدند و اين فيلم به اين دليل كه تأثير مستقيمي روي ملودرام‌هاي تراژيك بعد از خود گذاشت به‌شدت قابل توجه است. داستان عشق نامزد 7 جايزه‌ي اسكار شد و …

دانلود نت : Love Story - تنظیم جمال ظهوریان

+ نوشته شده در  سه شنبه 17 آذر1388ساعت 12:38  توسط رضا سهیلی زاده | 
چندی پیش سایتهایی در زمینه نت و تبلچر ارائه شد که اکثر سایتهایی که در زمینه تبلچر فعالیت میکنند از ۲ نرم افزار برای فایلهای خود استفاده مینند فایلهای با پسوند GP4 - GP3 - TEF كه فايلهاي با پسوند GP4 - GP3 با برنامه Guitar Pro و فایلهاي با پسوندTEF با برنامهTablEdit اجرا میشوند

سایتهایی مانند mysongbook.com که سایتی بسیار پرمحتوا در زمینه ارائه آثار راک - جز - فلامنکو - پاپ و… بصورت تبلچر میباشد از برنامه گیتار پرو حمایت میکند و برای استفاده از فایلهای این سایت باید این برنامه را نصب کنید

و یا سایت http://herso.freeservers.com/tabs.html که در زمینه گیتار فلامنکو فعالیت میکند و تبلچر بسیاری از قطعات برجسته فلامنکو از نوازندگان مختلف را در سایت قرار داده است از نرم افزار TablEdit استفاده میکند

که برای دانلود برنامه گیتار پرو :
www.guitar-pro.com
TablEditو برنامه
http://www.tabledit.com/download/downlo_e.shtml

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 17 آذر1388ساعت 12:33  توسط رضا سهیلی زاده | 
اضطراب در اجرا در بیشتر موارد به صورت ناخودآگاه برای نوازندگان بوجود می آید. فرض کنید در هنگام اجرا ناگهان فکر و تمرکزتان معطوف به شخصی می شود که در ردیف جلویی پای خود را در هنگام اجرای شما به زمین می کوبد، ناگهان ترس از اینکه نت ها در ضرب و زمان مشخص اجرا نکنید، وجود شما را فرا می گیرد. ناگهان صدای صحبت کردن تعدادی از اشخاصی که در صحنه حضور دارند، باعث میشود که شما از خود این سوال را بکنید، که آیا کراواتم ر به درستی گره نزده ام؟ آیا آنها درباره اینکه من چندین نت را جا انداخته ام سخن می گویند؟ آیا تفسیر من از قطعه درست است؟ بعد از اجرا معلم گیتارتان بر سر شما فریاد خواهد کشید؟ دوستانتان که برای مشاهده اجرای شما در سالن حضور دارند، درباره شما چه خواهند گفت؟دانش آموزان شما در باره شما پس از اجرا چه خواهند گفت؟ دستانات شروع به عرق کردن و لرزیدن می کند و سپس سرد می شود. شاید بهتر است نوازندگی را از این پس رها کنم…………

جملات بالا برایتان آشنا نیست؟ باور کنید که شما تنها کسی نیستید که از این موضوع رنج می برید. اضطراب در اجرا بسیاری مشکل بسیاری از نوازندگان مبتدی و حتی پیشرفته است. اینکه حالت پارانویایی در هنگام اجرا در وجود شما به صورت مبتکرانه خلق می شود تا از شما در هنگام اجرا دفاع کند امر خوشایند و مفیدی است.

همه ی این ها زمانی شروع می شود که ذهن شما منحرف می شود و تمرکز خود را از دست می دهد. این امر می تواند بوسیله ی چیزهای کوچکی که موجب کاهش تمرکز شما یا از بین بردن آن در هنگام نوازندگی شود بوجود می آید که نتیجه آن اختلال در حافظه، اشتباهات تکنیکی و ترس از اجرا می تواند باشد. این مشکل را می توان با مرور کردن و فکرکردن برروی بعضی از نکات پیش از رفتن برروی صحنه از بین برد. چند سال پیش پس از تجربه ی اجرایی نا موفق و با شاخصه هایی که در قسمت قبلی ذکر کردم تصمیم گرفتم که نکاتی را که باعث از بین رفتن تمرکز من در هنگام نوزاندگی می شود جستجو کنم و هم اکنون نتیجه این تحقیق را به صورت شش قانون طلایی برای اجرایی با تمرکز کامل برای شما ذکر می کنم.

من همیشه قبل از اجر این قوانین را برای خود مرور می کنم و سپس برروی صحنه می روم. در کنار آن دانش آموزان من با تکیه بر این نکات تواسته اند نتایج مفید و قابل توجهی را بدست آوردند و خودشان نیز پس از استفاده از این روش بسیار متعجب شده اند که چگونه مشکل آن ها در مورد اضطراب در نوازدگی به سرعت از بین رفته است.

قانون طلایی اول:

قبل از اجرا باید به خودتان یادآوری کنید که شما بیشترین تمرین ها را برای استفاده کامل از توانایی هایتان در نوازندگی انجام داده اید. این بار شما از تاثیرگذارترین توانایی هایتان در هنگام تمرین استفاده کرده اید. البته این درست است که نواتزندگی شما به مرور زمان پیشرفت خواهد کرد اما هم اکنون شما قصد دارید توانایی ایتان را به بهترین وجه ممکن به نمایش بگذارید.

هم اکنون زمان تمرین به پایان رسیده است و شماد قصد استفاده از خلبان اتوماتیک خود استفاده کنید. برای مثال شما الگوهای مختلف انگشت گذاری و نکات مختلفی همچون دینامیک در نقاط مختلف قطع را تمرین کرده اید دیگر نباید در مورد سختی و چگونگی پشت سر گذاشتن آن ها فکر کنید.

راحت ترین ویژگی خلبان اتوماتیک این ست که همه چیز به صورت نا خودآگاه شروع به کار می کند. پس وقیتی اجرایتان شروع می شود تنها چیزی که نیاز دارید این است که به خلبان اتوماتیک خود اعتماد کنید تا از پس مامی این کارها به صورت خودکار برآید. دیگر نیازی نیست که به سختی ها و تلاش هایی که برای نواختن و پشت سرگذاشتن قطعات کرده اید فکر کنید.

قانون طلایی دوم:

هرگز برای خودتان قضاوت نکنید که چه اتفاقی می تواند یا قرار است پیش بیاید. خود داوری در هنگام اجرا کاری بیهوده و عبث است، زیرا باعث می شود که شما به گذشته یا به آینده فکرکنید و هرآنچه از نظر فکری و روانی در حال حاضر برایتان اتفاق می افتد از بین برود. اگر قضاوت شما مثبت یا منفی باشد، این قضاوت اگر به صورت شفاهی باشد هرگز نمی تواند مفید باشد و تنها زمانی مفید است که صورت احساس و حس درونی باشد. بهتر است تا قضاوت را به پس از اجرایتان موکل کنید و پس از مشاهده واکنش دیگران دست به قضاوت بزنید.

سعی کنید اگر قصد قضاوت درباره خودتان را دارید، آن را بدون بیان شفاهی حس کنید،خیال و قصد خود را تقویت کنید. برای مثال زمانی که قصد استفاده از کرشندو را دارید ، سعی کنید که از درون و ارداه خودتان برای این انجام این کار کمک بگیرید. گفتار و قضاوت شفاهی هیچ تاثیری در کار شما ندارد، بلکه اراده و قصد شما برروی عمل شما تاثیر مستقیمی می گذارد.

قانون طلایی سوم:

هرگز به چگونگی واکنش حضار در سالن فکر نکنید. اکثر نوازندگان در زمان اجرا به این فکر هستند که معلم موسیقی شان، هم دانشجویانشان، نامزدشان،همسر یا شوهرشان،منتقدان موسیقی و یا موسیقی دانان برجسته چه واکنشی را در مقابل اجرای آن ها نشان خواهند داد. تجربه ثابت کرده است که این تفکرات تنها باعث از بین رفتن تمرکز و دقت نوازندگان در لحظه اجرا خواهد شد.

برای مثال قرار بود روزی در یک کنسرت غیر رسمی در خانه ای که تعداد معدودی از کردم که تعداد آن ها پانزده نفر هم نمی رسید، برای دوست خود اجرایی داشته باشم. زمانی که وارد خانه شدم، متوجه فردی شدم که قیافه آن شخص برایم بسیار آشنا بود اما نتوانستم او را به خاطر بیاورم. وقتی شروع به اجرای قطعه اول کردم هیچ توجهی به موسیقی نداشتم، بلکه تمام فکرم در حول این موضوع بود که آن شخص کیست. پس از مدتی بیاد آوردم که او یکی از معلمان معروف آواز است و قبلا آشنایی کوتاهی با داشتم. او بدن شک قصد داشت تا با دقت فراوان و تمسخر به قطعه ای از شوبرت که قصد اجرای آن را داشتم گوش فرا دهد . نه تنها در این مورد بلکه در تمام طول اجرا این موضوع برایم بسیار آزار دهنده بود. پس از آنکه اجرایم تمام شد او به طرفم آمد تا با من کمی به صحبت بپردازد. در آن زمان بود که متوجه شدم او یک معلم آواز معرف نیست بلکه نوازنده گیتار باس است و او چیزی جز تعریف درباره اجرای من به زبان نیاورد و از اجرایم بسیار لذت برده بود.

بعدا به این موضوع پی بردم که در حال اجرا چه مقدار بیهوده انرژی وتمرکز خود را برروی موضوعی بیهوده تلف کرده بودم. برایم بسیار تعجب آور بود که این مقدار انرژی را صرف چنین موضوع بیهوده ای کرده بودم.

سعی کنید همیشه شخصی را در هنگام اجرا در بین حضار برای خود تصور کنید که به اجرای شما توجهی نمی کند و اهمیتی به آن نمی دهد.

قانون طلایی چهارم:

همیشه سعی کنید در صحنه باشید نه در میان شرکت کنندگان. سعی کنید فرستنده باشید نه دریافت کننده، در میان موسیقی باشید، در لحظات باشید.شما هرگز نمی توانید در یک لحظه نوازنده و شنونده باشید. از پاسخ گویی به شنوندگان پرهیز کنید. وظیفه شما برروی صحنه چیزی جز برقرار کردن ارتباط با شنوندگان نیست. برای انجام چنین کاری باید در لحظات حضور داشته باشید و هرگز ذهنتان را در هنگام نوازندگی به قسمت های قبلی که اجرا کرده اید مشغول نکنید. برای مثال فرض کنید، قصد دارید قطعه ای را که با آن قبلا آشنایی داشته اید، اجرا کنید و زمانی که شروع به اجرا می کنید چشمتان برریو هرنتی که می رود به صورت طبیعی آن را اجرا می کنید.(منظور حالت Sightreed است.) چنین حالتی به شما آرامش،تمرکز و دقت فراونی را در نوازندگی می دهد.

قانون طلایی پنجم:

در بین ویژگی ها و توانایی هایتان در نوازندگی، مهمترین ویژگی را برای خودتان مشخص کنید. البته باید بگویم در هنگام نوازندگی هرگز درباره این ویژگی فکر نکنید، تنها قبل از رفتن به صحنه، زمانی که برروی پنج قانون دیگر فکر می کنید به این نکته نیز فکر کنید. برای مثال من شخصا تاکید زیادی برروی استیل نشستن نوازنده داشته ام. برای بعضی ها می تواند نوازندگی بدون هیچ گونه فشار مهم باشد. مهم این است که این ویژگی در آن زمان برای تان چیست؟ سعی کنید یک ویژگی را که اهمیت زیادی برای آن قائل هستید انتخاب کنید و هرگز بیش از یک ویژگی را برای خود انتخاب نکنید. این عمل باعث می شود تا با تمرکز بیشتری برروی آن فکر کنید.

قانون طلایی ششم:

لذت ببرید! به یاد داشته باشید در زمان اجرا شما باید آنچه را که به سختی برروی آن تمرین کرده اید با شنوندگان تقسیم کنید. در اینجا شما قصد لذت بردن از اجرایتان را دارید، نه آنکه اشتباهات در نوازندگی و تفسیرهایتان از موسیقی را برطرف کنید. اکثر نوازندگان با ذهنیت انتقاد از خود، برروی صحنه می روند، بلکه این ذهنیت و تفکر مناسب تمرین های قبل از اجرا است. سعی کنید به احساسات خود را در هنگام اجرا حاضر کنید. هرگز نگذارید که اشتباهات کوچک این احساس را در اجرایتان از بین ببرد. اجازه دهید تا شور و برانگیختگی تان در هنگام اجرا حاضر باشد.

مرور کردن قوانین قبل از اجرا:

نکاتی که ذکر کردم، شش قانون طلایی من است.من به شما پیشنهاد می کنم که ده الی پنج دقیقه قبل از رفتن برروی صحنه مرور کنید. به کدام از آن ها به صورت عمیق فکر کنید.

این قوانین را قبل از اجرا مرور کنید و سپس با تمرینات کششی و گرم کردن خود ماده برای رفتن به صحنه شوید تا بهترین اجرای عمرتان را تجربه کنید.

خلاصه ای از شش قانون طلایی:

1. شما به بهترین صورت ممکن تمرین کرده اید. به خلبان اتوماتیک خود اعتماد کنید و کارها را به آن بسپارید.
2. هرگز دست به قضاوت درباره اتفاقاتی که در هنگام اجرا خواهد افتاد، نزنید. تنها تفکرتان را به صورت غیر شفاهی و با استفاده از قصد و ارده خود تقویت کنید.
3. هرگز درباره واکنش شنوندگان و حضار درباره اجرایتان فکر نکنید. حتی اگر اشتباهات و بی دقتی هایی را در اجرایتان داشته باشید.
4. در میان موسیقی باشید، در لحظات حضور داشته باشید. برروی صحنه باشید نه در میان شنوندگان و حضار.
5. بین مهارت ها و نکاتی که در نوازندگی تان اهمیت بیشتری را به آن اختصاص می دهید، مهمترین و پراهمیت ترین آن را انتخاب و برروی آن قبل از اجرا تمرکز کنید.
6. لذت ببرید! اجازه دهید تا احساس و حس برانگیختگی تان برروی صحنه حاضر شود

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 آذر1388ساعت 16:49  توسط رضا سهیلی زاده | 
چندی پیش شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی گزارشی از فعالیت های شهاب طلوعی -نوازنده گیتار مقیم اروپا ( چک ) - تهیه نمود نوازنده ای که بنوعی تلفیقی از موسیقی فلامنکو و موسیقی سنتی ایران را در پیش روی خود قرار دهد که مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفته است .

 

 

دانلود ویدیو :

کلیک کنید

دانلود صوتی از آلبوم تانگوی ایرانی:

tango perso

solea

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 آذر1388ساعت 16:34  توسط رضا سهیلی زاده | 
آستوریاس از قطعات تکنیکی دوره رمانتیک محسوب می شود که توسط ایساک آلبینیز در فرم پرلود در می مینور و برای پیانو ساخته شده است. ایزاک آلبنیس (ایساك آلبنیز – 1860-1909) آهنگساز و نوازند پیانو اهل اسپانیا می باشد. وی بویژه بخاطر آثارش برای پیانو که الهام گرفته از موسیقی‌ محلی اسپانیا است شهرت دارد
آلبینیز برای ساخت قطعات خود از دستگاه های موسیقی اسپانیایی نیز بهره می گرفت. چنانچه برای ساخت این قطعه از دستگاه گرانادیس استفاده کرده است. همانطور که گفته شد این قطعه ابتدا برای پیانو ساخته شد ولی اکنون بیشتر اجرای گیتار آن مشهور است. قطعه با نت می سیم پنجم شروع می شود و نت سی به صورت پدال تا آخر قطعه تکرار می شود.

بدون شک انا ویدویچ نوازنده جوان کروات را باید یکی از نوابغ گیتار کلاسیک در قرن 21 دانست. وی افتخارات بیشماری را حرفه هنری خود کسب کرده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی گیتار چون : Benicasim (اسپانیا ) , fernando sor ( ایتالیا ),mauro Giuliani ( ایتالیا ),pringtemps de la guitare (بلژیک) Albert Agustin اشاره کرد. این نوازنده تا به حال کنسرت های بیشماری را در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است و توجه اکثر کارشناسان موسیقی را به خود جلب کرده است . وی در سن 24 سالگی 5 سی دی خود را ضبط کرده و تا سال 2007 ششمین سی دی خود را توسط کمپانی (Naxos ) ضبط خواهد کرد

در اینجا اجرای  قطعه آستوریاس توسط آنا ویدویچ برای دانلود گذاشته شده است

دانلود کلیپ

دانلود نت

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 آذر1388ساعت 15:47  توسط رضا سهیلی زاده | 
ا توجه به اهمیت سبك فلامینكو در جهان و ایران لازم دونستم جمع بندی از كلیه تعاریفی كه تا به حال در مورد این سبك زیبای موسیقی شده است را در سایت گیتاریست گرد هم آورم .

من خودم فكر می كنم كه سبك فلامینكو از موقعی آغاز شد كه ایرانیان زمان یزدگرد سوم كه برای گسترش اسلام به اسپانیا حمله كردند مقادیر زیادی از انها را مورد تجاوز و غارت قرار دادند این رقص و سبك كه به همراه پا كوبیدن های محكم روی زمین و تلنگر های راسگادو روی ساز است نشانه اعتراض را میدهد به زورگویی به پرونده سازی به قانون گریزی ....  مزاح كردم این قسمتشو از اقای احمدی نژاد یاد گرفتیم دیگه !

موسیقی فلامنكو هنری است سرشار از احساسات از قبیل رنج ها،‌ شادی ها وحالات روحانی  كه ریشه در قلب مردم دارد و هنوز سنت و اصالتش را حفظ كرده.

فلامنكو رقص و آواز ستنی می باشد كه با گیتار همراهی می شود و از ناحیه اندلس درجنوب اسپانیا ظهور كرد .

فلامینکو


اصل و ریشه این سبک از هند به جنوب اسپانیا بر می گردد بر خلاف بعضی از نظریات اشتباه در نزد مردم عامی در جهان فلامنکو به هیچ عنوان موسیقی افسانه ای نمی باشد بلکه فلامنکو امروز هنری زنده می باشد که از صدها بخش کلی و متفاوت تشکیل شده که هر کدام حال و هوا وملودی خاص خودشان را دارند با وجود اینکه اغلب آمریکایی ها در اروپای شمالی فلامنکو را عمدتا به عنوان نوعی رقص در نظر می گیردند اما باید گفت که فلامنکو از سه عنصر اصلی تشکیل شده که هر کدام مکمل دیگری هستند


عناصر فلامنکو


آواز ( Cante ) رقص ( Baile ) گیتار ( Toque )
در آغاز پیدایش فلامنکو به صورت شفاهی وجود داشت که از گذشته به صورت نسل به نسل منتقل می شد و از هنرمندی به هنرمند دیگری می رسید تاریخ پیدایش فلامنکو به قرن 16 میلادی باز میگردد هنرمندان فلامنکو از قوم ها و فرهنگهای مختلفی بودند که قرنها در اسپانیا زندگی می کردند این قبایل شامل کولی ها ، عرب ، یهود و هنرمندان ساکن در اندلوسیا بودند. فلامنکو طی چند قرن در بین کولی های اندلوسیا شکل گرفت و اکثرا از آن برای بیان ، درد ، فقر و رنج زندگی استفاده می شد . آوازهای فلامنکو حقیقت های زندگی ، دردهای و رنجهای عمومی دنیا را در ذهن مخاطب منعکس می کند . فلامنکو با گذر زمان توانست برای ابراز شادی ها نیز بکار رود و اختراع گیتار نیز در پیشبرد این صنعت همانند پیدایش رقص در اواخر قرن 18 کمک کرد . با وجود اینکه هویت اصلی این هنر ناشناخته است ، آنچه که واضح و مبرهن است این نکته می باشد که این هنر در ساختار اولیه خود تنها به صورت آواز وجود داشته است . با دقت در رقص فلامنکو میتوان به این نکته پی برد که هر کدام از حرکت های دست و پا در این رقص به نوعی واکنش نشان دادن به جمله یا سخنی می باشد که این جملات به احتمال بسیار زیاد همان اشعار فلامنکو می باشند ، حرکات دست ، پا و بازو در رقص فلامنکو نشان بارز یک رقص هنری می باشد که هر کدام آنها بیان گر داستان و افسانه ای می باشند
برای شناخت و درک عمیق هر سبکی از موسیقی شنونده در مرحله اول می بایستی با مشخصات و عناصر آن سبک آشنا باشد تا بتواند موسیقی مورد نظر خود را از انواع موسیقی متمایز سازد . ما هم در شروع مطالب خود به بررسی مختصری در رابطه با سیک فلامنکو ، عناصر این سبک و... میپردازیم

 

تاریخ شکل گیری فلامنکو

لغت فلامنکو در زبان مردم اسپانیا به معنای طناب حلقه ای می باشد و احتمال می رود که ریشه آن در قبایل یهود
باشد برخی یهودیان که اسپانیا را ترک گفتند و به فلاندرز مهاجرت کردند ، به آنها این اجازه داده شد که آهنگهای مذهبی خود را در آنجا در میان مردم بخوانند. این آهنگ ها به دستور پادشاهان فلامنکو نام گرفت و بعدها به هر کلمه یا موضوعی که مرتبط با آزادی خواهی بود لغت فلامنکو تعلق گرفت در حال حاضر مکتبهای ادبی مختلفی در این زمینه وجود دارند که مدعی این هستند که عربستان تنها کشوری است که فلامنکو در آن ریشه دارد . بر اساس گفته محققان هنرمندان اولیه فلامنکو در سال 1853 که توسط آنتونیو آلوارزcoheccion de cantes flamencos وارد مادرید شدند و در سال 1880 اولین نوشته شد منتشر گردید . درسال 1842 بود که اولین کافه رقصنده ها در سویلا افتتاح شد . در این دوره رقص فلامنکو توانست به نقطه اوج خود برسد و سال ها مورد توجه عموم باشد . نیمه دوم قرن 19 یکی از بزرگترین دوره های اجرای فلامنکو بود . نقش گیتار در این دوره گسترده تر و محبوب تر شد. جنگهای داخلی اسپانیا و اروپا در سال 1940 یک دهه و دوره نا مطلوب برای موسیقی فلامنکو به حساب می آیددر طی سال های1980تا 1990 فلامنکو گرایشی به سمت سبکی بین سنتی ، جز و راک داشت .

گیتار فلامنکو دارای یک صدای شاخص می باشد ، گفته ها و سرنخ های موجود بیانگر این نکته است که اولین سازنده گیتار فلامنکو آنتونیو د تورس بوده است و این گیتار را در سال 1850 ساخته است. خصییه اصلی و مهم گیتار فلامنکو استفاده از چوبهای درخت سرو اسپانیایی برای پشت و کناره های ساز می باشد

 

فلامنکو در قرن 21

همیشه در گذر زمان تغیرات و تعریفاتی وجود داشتند که آثار هنرمندان هر قرن بر آنها وارد می شد و موسیقی فلامنکو هم مثال کاملی از این نوع تغیرات است و تا به امروز نیز در حال تغیر و تحول بوده است نسل های جدید فلامنکو سبک های جز ( jazz ) و دیگر سبکهای آفریقایی و برزیلی را با فلامنکو مدرن ترکیب کرده اند . فلامنکو یکی از غنی ترین و فوق العاده ترین فرم های موسیقی در جهان است و بر طبق گفته منتقدین فلامنکو اصیل و خالص هیچگاه در صنعت موسیقی و هنر کمرنگ نمیشود

 


در واقع هنر فلامنكو از سه عناصر: آواز، رقص و گیتار تشكیل می شود.

ویژگی اصلی فلامنكو ، استفادة عمده از صدا به روشی كاملاً حسی و درونی است . اشعار سوزناك   و نواهای عمیق فلامنكو بوضوح درد مردم كولی را فریاد می كند بطوری كه وقتی شخصی ، حتی برای اولین بار، با درك صحیح و عمیق مفاهیم فلامنكو به یك آواز اصیل گوش فرا دهد ، احساساتش به غلیان می آید و پیام این هنر به قلبش می رسد . این كیفیت راز آلود و مسحور كننده كه باعث پدید آمدن چنان حس زیبا و عمیقی می شود را دوئنده ( Duende )می گویند .دلیل اینكه به فلامنكو نام هنر عمیق یا آرته حوندو   ArteJondoرا داده اند ، این است كه بیانش تا عمق جان آدمی نفوذ می كند برخی آن را هنر كولیها (Arte Gitano)  یا آرته جیناتو نیز می نامند .                                                                   

كلیها می گویند فلامنكو در خون كلی هاست

 

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 آذر1388ساعت 15:23  توسط رضا سهیلی زاده | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
اموزش موسیقی,متدهای نوازندگی,متدهای موسیقی,اشنایی با بزرگان موسیقی و نوازندگان

نوشته های پیشین
اسفند 1391
دی 1391
دی 1389
آذر 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
تیر 1388
خرداد 1388
پیوندها
کتابسرا
نــــودژ
Melatter
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM